Pomysł opisywanej przeróbki pojawił się z nienacka. Początkowo chciałem dorobić joypada z autofirem do komcia w obudowie od PC, ale ostatecznie wykonałem go do PC. Jest to joypad od gry telewizyjnej PEGASUS.

Obydwa układy nie są mojego pomysłu, choć zostały przeze mnie zmodyfikowane, i pochodzą z gazet:
- "64 Plus 4 & Amiga" nr 3/92 (układ Autofire)
- "Elektronika dla wszystkich" marzec 1997 (przejściówka joy analog/cyfrowy)
Dobra, a teraz sedno sprawy. Elementy
potrzebne do wykonania tej przeróbki:
- pad od PEGASUS'a (kształt plejowskiego)
- przewód 7-mio żyłowy, min. 1,5 m
- DB-15 męski
- obudowa na DB-15
- kilka przewodów najlepiej taśma HDD
lub FDD (o dł. max. 20 cm)
- Autofire:
- przełącznik (najlepiej
turbo od starej obudowy PC)
- NE555
- kondensator 0,1 uF
- kondensator 10 uF
- dioda LED (kwadratowa
o boku dł. 5 mm)
- rezystor 220 Ohm
- rezystor 1 kOhm
- potencjometr 25 kOhm (ja
użyłem suwakowego o wartości 22 kOhm z magnetofdonu samochodowego, dł.
potencjometru ok. 1,5 cm)
- przejściówka joy cyfrowy/analog:
- 8 rezystorów 10 kOhm
- 4 rezystory 100 kOhm
- 4 tranzystory BC557 (ja
użyłem BC558)
- 2 tranzystory BC548
Radzę lutować dane elemeny na płytkach
uniwersalnych, które wcześniej odpowiednio przycinamy tak, aby weszły do
pada w oznaczonych miejscach. Sprawdzając jednocześnie czy wszystkie elementy
się zmieszczą :)
Następnym krokiem jest przygotowanie oryginalnej płytki drukowanej z pada. Na rysunku znajduje się schemat wykonanych zmian.

- czerwony - miejsca przerwania ścieżek
- zielony - punkty lutowania do płytki
- 1 - lewo
- 2 - góra
- 3 - prawo
- 4 - dół
- 5 - pin 7 w DB-15 (2 fire)
- 6 - pin 4,5,12 w DB-15 (masa)
- 7 - fire do autofire
- żółty - miejsca na śrubki ułatwiające montaż płytki w padzie
- niebieski - dodatkowe połączenie ścieżek
- brązowy - wycięte otwory na potencjometr i przełącznik
Jeśli płytki mamy już gotowe, zajmiemy się lutowaniem elementów do przejściówki :) Poniżej macie schemat połączeń:

- jeśli wykonujemy dla góra\dół to:
A - podłączamy górę z pada (2 na rysunku z płytką pada)
B - podłączamy dół z pada (4 na rysunku z płytką pada)
C - 6 pin w złączu DB-15
- jeśli wykonujemy dla prawo\lewo to:
A - podłączamy lewo z pada (1 na rysunku z płytką pada)
B - podłączamy prawo z pada (3 na rysunku z płytką pada)
C - 3 pin w złączu DB-15
Należy jeszcze podłączyć zasilanie (1 i 9 pin w DB-15) i masę (4 i 5 pin w DB-15) do układu. Masa ma być podłączona tylko do emitera tranzystora BC548.
No to kolej na Autofire.

Teraz zajmiemy się DB-15. Podam tylko oznaczenia pinów, bo robota jest już banalna.
|
|
1, 9 | masa |
2 | fire |
3 | oś X |
4, 5, 12 | masa fire |
6 | oś Y |
7 | fire 2 |
Całość działa u mnie od początku sierpnia 2003 roku. Problemy mam jedynie z przyciskami kierunku, ale jest to wina samego pada, a nie elektroniki. Równie dobrze można wszystko zamontować do joysticka cyfrowego, pewnie gdzieś się wala po kątach :) Dzięki temu padowi gram spokojnie na emulatorach Amigi i C64, chociaż lepszy byłby joystick.